CSCL = computer supported collaborativ learning

 

Netbaseret kollaborativ læring eller CSCL  er en arbejds- og undervisningsform, hvor deltagerne i gruppen i fællesskab skaber deres viden i en dialogisk proces hen i mod et fælles mål. IKT anvendes understøttende og kvalificerende. Gruppen organiserer i fællesskab arbejdet med at nå frem til målet for projektforløbet – hvad enten det er praktisk arbejde, læsning, skrivning eller diskussion. Produktet kan være en projektrapport, artikel, multimedie præsentation eller en video. Projektarbejdet er præget af samarbejde og fordybelse og frihedsgraderne for deltagerne er ofte under selve forløbet store, men det kræver stram tidsstyring, og et indgående kendskab til hvordan denne undervisningsform faciliteres og udmøntes. Det handler bl.a. om: selve tilrettelæggelsen af netbaseret kollaborativ læring, underviserens mange roller, gruppen og deltagernes roller, den skriftlige dialog og kommunikation, e-læringssystemets applikationer og funktionaliteter m.m.

Chat - kan bruges som et værktøj til at holde vejledningsmøder og gruppemøder. Det kan bruges som mødelokalet for projektgruppen, både når de sidder i samme rum/bygning - eller fri af sted.


Derudover rummer chat stor kapacitet som et socialt værktøj, der kan medvirke til, at vejleder og de studerende bevarer kontakten mellem de få fysiske møder på et netbaseret undervisningsforløb.

Brugen af chat kan være med til at etablere de studerendes følelse af at være en del af et arbejdsfællesskab, og at de har et netværk af kontakter som de kan trække på, når der undervejs i studiet opstår spørgsmål eller problemer, som de har behov for at diskutere



Færdselsregler i et chat/debat-forum

Hvis deltagerne i forvejen kender fx Messenger, så gælder det om at udnytte deres erfaringer og anspore dem til at overholde og følge chat-etikette: ordstyrerfunktion, talerækkefølge, at hver deltager er synlig via en individuel typografi (farve og font), at man ved at indlæg tager tid og, at man er tålmodig. Messenger understøtter at der er mange mødedeltagere og programmet er stabilt.


Hvordan ser man hvem der chatter?
Hver deltagers aktivitet kan identificeres ved den farve man har valgt at skrive med. Det betyder, at vejlederne ud fra farven på indlæg og længden kan følge hvordan interaktionen og om alle deltager? Længden (antal linier) på indlæg, fortæller noget om, hvor engagerede deltagerne er.

Medier
chatprogram via computer fx Messenger, Skype (telefonmøde  IP-telefoni kræver headset), diskussionsfora i fx Blackboard,


hvorfor?

deler og opbygger viden i fællesskab, samarbejde, social, support og hjælp, læringsdifferentiering, forbindelse, autonomi, fleksibilitet,


Krav til deltager:

selvdisciplin, synlighed, roller, tovholderfunktion, formand, tidsfrister


Krav til vejleder:

hvordan kan man 'se' hinanden virtuelt? Man skal meddele hvordan og hvornår man giver feedback, hvornår man er tilstede i foraet, man skal  overholde tidsfrister, være til rådighed (angive tider og hvilke fora), hvis en opgave skal afleveres så angiv en 'sjov' tid fx 12.07 i stedet for 12.00

Tip: det giver god øvelser at deltagerne får mange konkrete små-diskussions opgaver i begyndelsen for at initiere og træne det at arbejde virtuelt i et seriøst miljø.


Fordele:

Fri af tid og sted, refleksion, fordybelse, lærer individuelt og i fællesskabet via diskussion, refleksion og den fælles produktion af viden og fremdrift i projektet!


Ulemper: kræver stor selvdisciplin, kan være svært at kombinere med face-2-face undervisning,


at arbejde virtuelt med fx et gruppeprojekt betyder:

mere skriftlighed, at eleverne får mulighed for at skrive mere, da det virtuelle samarbejde kunne baseres på chat. Dermed dokumenteres projektarbejdet i form af dagbog, dagsordner, mødereferater, udskrifter af 'samtaler' og møder. Og det gør det nemmere at samle informationer og materiale til afsnit, fordi det skrives mens man mødes.

Praktisk kan man få eleverne til at up loade deres mødereferater, dagbøger og refleksioner i et fælles klassefora, til fælles inspiration og diskussion. Endelig kan vejledere også på den måde følge med i klassens arbejde og tjekke aktivitetsniveau.


Tavse elever høres

Pædagogisk er det en gevinst for de elever, der typisk er tavse i det traditionelle læringsrum. De kan komme skriftlig til orde, og dermed vise deres kompetencer, mens de meget talende elever tvinges til at være skarpe og præcise i deres skriftlige indlæg, når den mundtlige talestrøm skal omsættes til skrift. Selve processen med at skrive er med til at producere ny viden.


Det er giver tid til refleksion fordi man skal vente til det bliver ens tur, til at komme med et indlæg. Dvs. at man ikke bare kan svare ureflekteret, for der er tid og det forventes at man svarer og diskuterer kvalificeret


Rolleskift: At indgå i og skifte til forskellige roller udvikler elevernes kompetencer.

I cscl baseret læring indtager deltagerne forskellige roller, som netop er med til at de: skal kunne lede, fordele og samle op i løbet af et møde. Dvs. man ikke sidde og gemme sig og ikke ville deltage. Eleverne skal afprøve deres kompetencer indenfor forskellige arbejdsroller.

Moderator  (typisk vejlederen i starten)– styrer forløbet virtuelt; og skal være initiator og katalysator for de meningsudvekslinger der finder sted. Moderator skal forsøge at moderere forløbet med så lidt indblanding som muligt, således at det er deltagerne og emnefokuseringen, der driver diskussionen.

Ved video/møde: her skal moderator også være opmærksom på, hvordan deltagerne interagerer, hvis man ikke kan se et gruppebilledet på en gang, men kun deltagerne enkeltvist.

Deltagere: skal have en parathed i forhold til at kunne begå sig i et virtuelt miljø, med andre ord Computer Literacy. Rollen indebærer stadig at dele viden og holdninger og deltage i fokusgruppens kollektive videnudvikling, som nu medieres af computeren.

Ved at arbejde og prøve forskellige forskellige roller af, lærer eleverne uformelt af hinanden

Vejleder: der fx har det formål at observere et møde/interview kan fx efterfølgende se videooptagelsen, som systemet foretager (hvis det er installeret på den valgte platform)